W kinie: Polowanie (Cannes)

 

POLOWANIE
Festival de Cannes 2012
reż. Thomas Vinterberg

moja ocena: 5/10

 

Współtwórcy Dogmy różnie wiodło się w filmowej karierze. Po świetnie przyjętym „Festen” aż do poprzedzającego „Jagten” „Submarino” nie było to kino najwyższych lotów. Kameralny dramat społeczny o dwóch braciach (niezłe „Submarino” właśnie) stanowił ewidentną zwyżkę formy Vinterberga. „Jagten” to znów dowód nadspodziewanie dobrej biegłości Skandynawa na polu kameralnych dramatów. Rewelacyjny Mads Mikkelsen wciela się w postać ojca, Lucasa, dochodzącego do siebie po ciężkim rozwodzie i przeżywającego rozłąkę z synem. Pracuje jako wychowawca w przedszkolu, dopóki jedna z jego podopiecznych, a jednocześnie córka najlepszego przyjaciela Lucasa, w złości oskarży mężczyznę o molestowanie seksualne. Widz wie od początku, że zeznania małej Klary są całkowicie bezpodstawne i zmyślone, to w dużej mierze dorośli wpływają coraz bardziej na to, co dziewczynka myśli i czuje, finalnie doprowadzając niemalże do publicznego linczu niewinnego opiekuna. Vinterberg rysuje świetną paralelę między polowaniami, jakim w wolnym czasie oddaje się Lucas (jest lubianym członkiem lokalnego, łowieckiego bractwa) a sytuacją coraz intensywniejszej i brutalniejszej izolacji niesłusznie oskarżonego mężczyzny. Po „Jagten” mam już także nowego, mocnego kandydata do aktorskich trofeów w Cannes (Mads Mikkelsen!).

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=9Umv4CyxTdg]

 

***
Kasia w Cannes powered by: