W kinie: Wszyscy wiedzą (Cannes)

wszyscywie

 

WSZYSCY WIEDZĄ
Festival de Cannes 2018
reż. Asghar Farhadi

moja ocena: 5.5/10

 

Asghar Farhadi to człowiek, który jak mało kto potrafi opowiadać z koronkową precyzją nawet najbardziej skomplikowane historie. Wszyscy wiedzą” rozpoczyna się – dosłownie – od wesela i kończy – metaforycznie – na stypie. Pomiędzy nimi, wśród skąpanych w hiszpańskim słońcu winorośli, na sielskiej prowincji, rozgrywa się rodzinny dramat. Laura (Penelope Cruz) wraz z dziećmi przyjeżdża z Argentyny w rodzinne strony, by wziąć udział w ślubie siostry. Początkowo pogoda dopisuje, krewni i dawni znajomi mają się z pozoru nieźle, zaś wesele zapowiada się na całkiem przyjemną celebrę. Tylko że w jego trakcie znika nastoletnia córka Laury. Dość szybko okazuje się, że dziewczyna została uprowadzona. Porywacze kontaktują się z matką, zabraniają kontaktu z policją i domagają się okupu.
Tragiczne okoliczności ujawniają coraz to bardziej sensacyjne tajemnice Laury i jej bliskich – a to poznajemy prawdziwą kondycję jej małżeństwa z Argentyńczykiem Alejandro (Ricardo Darin), albo ambiwalentną naturę relacji kobiety z przyjacielem domu, Paco (Javier Bardem). Irański reżyser, który właściwie po raz pierwszy zrealizował film w tak nowym dla siebie otoczeniu – w Hiszpanii, w tymże języku i z ekipą aktorską o południowym temperamencie, prowadzoną przez gwiazdy Penélope Cruz, Javiera Bardema i Ricardo Darína – we “Wszyscy wiedzą” opowiada historię na tyle uniwersalną, że ten iberyjski koloryt nie ma tu właściwie większego znaczenia. Liczą się – jak to zwykle u Farhadiego bywało – reakcje, relacje i interakcje między bohaterami. Być może po hiszpańsku intensywne i temperamentne, ale tak po ludzku po prostu pogmatwane. Ten dopracowany, wielowarstwowy storytelling to silna strona filmu, jego słabsza zaś to całkowity brak scenariuszowej subtelności oraz irytująco wręcz banalne dopowiadanie każdego wątku niemalże do całkowitego końca. A to właśnie niedopowiedzenia mogłyby uczynić z tej opowieści autentycznie wielkie kino. To właśnie wtedy tak kategoryczne odkrywanie tajemnic tej rodziny miałoby szansę zbudować atmosferę pewnej psychologicznej grozy, zaś tytuł filmu – “Wszyscy wiedzą” – gdybyśmy wiedzieli dużo mniej, wybrzmiałby w zdecydowanie donioślejszy sposób.

 

***
Kasia w Cannes powered by:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.