W kinie: The Wild Goose Lake (Cannes)

wildgooselake

 

THE WILD GOOSE LAKE
Festival de Cannes 2019
reż. Diao Yinan

moja ocena: 6/10

 

Chiński reżyser ma już na swoim Złotego Niedźwiedzia z Berlinale. Z Cannes powinien natomiast wyjechać z nagrodą za zdjęcia jego operator. Diao Yinan doskonale wie, jaki użytek należy robić z nocnego oświetlenia, magicznych cieni, miejskich neonów, świateł motocyklów, rzęsistego deszczu. Buduje tym niezapomniany, wyjątkowy klimat noirowego spektaklu, opartego o wszystkie obowiązkowe elementy kryminalnego gatunku, o postawionym pod ścianą delikwencie wyjętym spod prawa. Ściganym zarówno przez policję, jak i swoich dawnych kompanów z przestępczego półświatka, szukającym w związku z tym pomocy u fatalnych kobiet z przeszłością (które sprzymierzają się, jak Rachel McAdams i Kelly Reilly w drugim sezonie “True Detective”), mających pomóc mu zrealizować być może ostatnią jego misję o samobójczym zabarwieniu. O ile fabuła filmu to po prostu dobrze odrobiona lekcja z Chandlerowskiego, klasycznego kryminału, o tyle ponury, mroczny klimat i fatalistyczna aura sytuuje chińskiego reżysera gdzieś w okolicach wizjonerstwa Refna. I bonus: po “The Wild Goose Lake” nigdy już tak samo nie spojrzycie na parasolkę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *